Tampere-talo

Yhteistyö ylsi koulutuselämykseen

ICT-ala on kokenut suuren mullistuksen. Läppäreiden ja Windows-ohjelmistojen myynti on muuttunut kertakaupasta koneiden, pilvipalveluiden ja tukitoimintojen ostamiseen palveluina. ICT-tarjoajien toimintaympäristö ja työ on aivan erilaista kuin vielä viisi vuotta sitten. Tästä saivatkin valmennusyritys Rastor ja ICT -tukku ALSO ajatuksen, että tehdään yhdessä ALSOlaisista ja heidän jälleenmyyjistä palvelumyynnin mestareita. Koulutuskokonaisuudelle, joka nostaa modernin myynnin osaamisen huippuunsa, löytyi kaikkia osapuolia miellyttävä paikkakin: Tampere-talo!

Polttavan ajankohtainen koulutusaihe

Ensimmäinen sykäys koulutukselle lähti ALSOlta.

– Asiakkaamme tarvitsevat yhä enemmän kokonaispalvelua sekä tavoitettavuutta silloin ja niissä kanavissa jotka he itse määrittävät. Haluamme pysyä mukana tässä trendissä. Me ALSOlla panostamme henkilöstöömme, joka on suurin voimavaramme. Annamme heille tarvittavat eväät miettiä kokonaisuuksia sekä toteuttaa ratkaisuliiketoimintaa itsenäisesti. Haluamme myös mahdollistaa asiakkaidemme sekä kumppaniemme menestyvän ja kasvavan liiketoiminnan. Palvelumyynnin koulutusohjelma on yksi askel ymmärtämisen, kehittymisen ja tiiviimmän kumppanuuden polulla. Siksi tämä haluttiin toteuttaa yhdessä jälleenmyyjiemme kanssa. Koemme, että yhdessä sparraamalla saamme kaikki laajemman näkökulman tärkeisiin asioihin. Painimme kaikki samojen haasteiden kanssa nykyaikaisten myyntimallien ja -tapojen hahmottamisessa, kertoo toimitusjohtaja Hans-Mikael Helenius.

Palvelumyyntikoulutuksen 4. koulutuskerta käynnistyi 16.5. mukanaan myös Social selling -kouluttaja Sani Leino. ALSOn asiakkuuspäällikkönä työskentelevä Heidi Tölli kertoi henkilökohtaisesti toivoneensa juuri tämänlaista täsmäkoulutusta.

– Tämä sosiaalisen myynnin teema on erittäin tärkeä ainakin minulle. Tämän päivän markkinat ovat sosiaalisessa mediassa, koko verkosto on nyt fyysisesti somessa. Myyntihommia voi tehdä järkevämminkin kuin soitella päättömästi.

Caverionin Tomi Pietilä komppaa ja toteaa, että sosiaalisen median mahdollisuudet ovat hänelle uutta.

– Tämän päivän koulutus on antanut paljon. Minun täytyy muun muassa tehdä päätös käyttämissäni sosiaalisen median kanavissa edustaako siellä henkilöminä vai asiantuntijaminä. Minuun iskostui ajatus siitä, että sosiaalinen media on tämän päivän kirjoituskone ja työkalu missä muutkin – sitä pitää osata käyttää bisnekseen. Koulutuksessa olemme saaneet eväät siihen, mitä ja miten kannattaa tehdä. Sosiaalisessa mediassa on eksponentiaalinen määrä mahdollisuuksia tulevaisuutta ajatellen.

Katse kouluttajaan. Sani Leino, minkälainen koulutusyleisö IT-alan myyjät ovat olleet?

– Loistava! Meillä on ilahduttavan paljon aktiivista keskustelua. Tällä porukalla on jo paljon ammattitaitoa olemassa, mutta keskitymme nyt siihen miten viestimme siitä kaikesta osaamisesta ja miten voimme tuoda sitä hyödyksi omalle verkostolle. Tuon somea heille tutummaksi arkeen. Kaikki lähtee ensimmäisen onnistumisen kokemisesta, sitä kautta somen tarkoitus ja käyttö kirkastuvat ja iskostuu osaksi arkea. Usein koulutettavat kokevatkin ihmetystä siitä miksi tein myyntiin liittyviä asioita ennen vaikeimman kautta.

Leinon mukaan ryhmä haluaa selvästi oppia ja kaikki ovat vastaanottavaisia. He ymmärtävät, että heidänkin edustama ala haastaa välillä muutokseen. Hän kertaa, että koskaan ei voi todeta, että nyt some on nyt kunnossa. Tärkein tavoite koulutuksessa onkin tuoda omaan työarkeen tukea ja toimintamalleja, joilla tehostaa tekemistä.

Koulutettavat nyökyttelevät.

– Tänä päivänä minulla on töissä kokoajan LinkedIn auki. Alun isoimpia haasteita kuitenkin oli mitä kaikkea sisältöä tuotan sinne. Koulutuksessa olen saanut hyviä vinkkejä. Nykyään ensimmäinen paikka, josta haen tietoa asiakkaista, on LinkedIn. Nyt, jos en löydä tiettyä asiakasta sitä kautta, kysyn oitis häneltä miksi et ole LinkedInissä. Meitä on autettu myös oman LinkedIn-profiilin muokkaamisessa. Nyt kun saimme mahdollisuudet ymmärtää kanavan toimintaa, vain taivas on rajana, lisää Tölli.

Kun yhteistyö toimii

Kaikkien mielestä koulutuskokonaisuus on onnistunut.

– Rastorin koulutus on juuri meille räätälöity, se herättää ajatuksia ja auttaa oppimaan omastakin työskentelystä. Heillä on hyviä sparraavia kouluttajia, jotka kääntävät meidät itse ajattelemaan. Tampere-talon tiloissa järjestettävien koulutusten lisäksi meillä on verkkovalmennusta ja itsenäisesti suoritettavia tehtäviä, koulutukseen osallistuneet toteavat.

– Olemme tavanneet täällä Talolla kuukausittain ja saaneet monenlaisia näkökulmia, ajatuksia ja työkaluja moderniin palvelumyyntiin niin digitaalisesti kuin kasvokkainkin. Valmennuspäivät jatkuvat vielä syksyllä ratkaisumyyntitaitojen parissa. Loppusyksystä juhlimme kunnolla, kun osallistujat esittävät oman myynnin kehityshankkeensa ja Tampere-talo on täynnä palvelumyynnin mestareita! Työni valmennuksen suunnittelijana ja toteuttajana on tämän porukan ja Talon kanssa ollut erittäin joustavaa ja antoisaa, koulutuksen tarjoajan eli Rastorin Satu Kilpirova toteaa.

Koulutuksen puitteetkin olivat siis ryhmän ja kouluttajan mieleen. Tampere-talo on toiminut hyvin järjestetyillä kokouspaketeillaan, keskeisellä sijainnillaan, hinta-laatusuhteellaan, siisteydellään ja ruokakin on maistunut! ALSOn edustaja ja tilaisuuden järjestäjä Riitta Ruoho kokee, että Talo oli hyvä valinta vaikkakin heillä on oma toimisto ihan vieressä.

– Kun oma väki pääsee pois normirutiineista, se on heille palkitsevaa. Varsinkin kun kyse on oppimisesta ja inspiroitumisesta. Talon tilat ovat sävyiltään puhtaita, raikkaan ilmastoituja ja ruoka on aina hyvää.

Aktiivista koulutustyötä harjoittava Sani Leino jatkaa rennosti naurahtaen

– Käyn noin 150 eri paikassa kouluttamassa vuoden aikana, mutta jotenkin sitä aina hätkähtää kun koulutuspaikka on Tampere-talo. Minulle tulee mieleen heti talon tasokkuus ja tietynlainen arvokkuus. Täällä kaikki toimii, langaton nettikin tupsahtaa laitteisiin vanhasta muistista!

*****

Kuva ylhäällä: Keräsimme riemukkaan ryhmän samaan kuvaan sopivasti ”ALSOn vihreän” seinän laitamille Sonaatti-tilassamme. Koulutettavat eivät kuitenkaan koostuneet vain ALSOlaisista vaan myös heidän jälleenmyyntikumppaneistaan Caverion, Dustin, Data Group, MPY ja PC-Pinus.

Koulutus, kokous, seminaari tai yritysjuhla suunnitteilla? Varaa tila Tampere-talosta

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttäjäkokemustasi. Jatkamalla eteenpäin hyväksyt evästeiden käytön. Lue lisää

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Sulje