Tampere-talo

ke 6.3.2019 klo 19:00 · Maksuttomassa konsertissa kuullaan kotimaisia kantaesityksiä!

Kylässä Kaija Saariaho: 12 kantaesitystä pianolle -avauskonsertti

Lisää kalenteriin  Istumapaikkakartta

Tampere-talo, Pieni sali - Yliopistonkatu 55, 33100
Tampere, Finland

Maailman menestyneimpiin nykymusiikin säveltäjiin lukeutuva Kaija Saariaho vierailee Tampereella 1.–10.3. Kylässä Kaija Saariaho -tapahtumassa on luvassa Saariahon La Passion de Simone -oratorion uuden version Suomen ensi-ilta sekä säveltäjän teosten ympärille rakentuva poikkitaiteellinen From the Grammar of Dreams -konsertti.

Osana tapahtuman maksutonta ohjelmistoa nähdään 12 kantaesitystä pianolle -konserttisarjan avauskonsertti, jossa pianisti Ville Hautakangas esittää Cecilia Damströmin, Ilari Laakson, Matilda Seppälän ja Tuomas Turriagon uudet kotimaiset kantaesitykset.

Tapahtuma on maksuton, Pienen salin paikat täytetään saapumisjärjestyksessä. Tampere-talon Aulaklubilla järjestetään konserttia koskeva teosesittely klo 18 alkaen.

12 uutta pianoteosta Pirkanmaalta

“Numero 12 ja sen kerrannaiset ovat antaneet muodon monille pianokokoelmille. Tsaikovskin Vuodenajat, Chopinin 12 etydin sarjat, Debyssyn 12 etydiä, Bachin 48 preludia ja fuugaa, Sostakovitsin 24 preludia ja fuugaa. Itse päädyin 12 pianoteokseen, koska alkuperäisenä ajatuksenani oli esittää uusi pianoteos joka kuukausi vuoden ajan. Se ei kuitenkaan ollut konserttien järjestämisen kannalta järkevää.

Suomen Kulttuurirahaston Pirkanmaan rahasto myönsi minulle apurahan 12 pianokappaleen tilaamiseen. Valitsin 12 säveltäjää ja tilasin jokaiselta n. 5 minuutin mittaisen pianokappaleen. Ainoa kriteeri oli se että säveltäjällä on pitkäaikainen suhde Pirkanmaahan vakituisena asuin- tai opiskelupaikkana.

Vuonna 2000 PIRAMK/Musiikin koulutusjohtaja Ilari Laakso kutsui säveltäjä Jouni Kaipaisen toimimaan sävellyksen lehtorina uudessa säveltäjän koulutusohjelmassa. Tästä sai alkunsa menestystarina joka on tuottanut ammattitaitoisia säveltäjiä aina kansainvälisiin tunnustuksiin asti. Useimmat valitsemani säveltäjät ovat juuri tämän koulutuksen käyneitä. Toivon todella tamperelaisen säveltäjäkoulutuksen laadun säilyvän ja menestyksen jatkuvan nykyisistä koulutusleikkauksista huolimatta.

Esitän teokset kolmessa konsertissa, neljä teosta kerrallaan. Ensimmäinen konsertti sisältää Cecilia Damströmin, Tuomas Turriagon, Matilda Seppälän ja Ilari Laakson pianoteokset. Konserttisarjan muut säveltäjät ovat Minna Leinonen, Paavo Korpijaakko, Petri Nieminen, Roope Mäenpää, Henri Sokka, Jonne Valtonen, Roger Wanamo ja Jami Kianto. Konserttien yhteydessä teosten sisältöä avataan myös keskusteluilla säveltäjien kanssa.

Uusien teosten esittäminen on ennenkokematon matka paitsi yleisölle, myös sen esittäjälle. Parhaimmillaan pääsemme kurkistamaan maailmoihin joita emme tienneet ollenkaan olevan olemassa. Näille löytöretkille kannattaa ottaa mukaan avoin mieli ja utelias kiinnostus sekä rohkeasti suunta kohti uutta ja tuntematonta. Tervetuloa konsertteihin Tampere-talon pieneen saliin!”

– Ville Hautakangas, pianisti

Konsertin teokset

Tuomas Turriago: Somber

“Somber (2017) syntyi Ville Hautakankaan tilauksesta. Ehkä juuri siksi, että olen pianisti, olen hyvin paljon vältellyt juuri pianoteoksien kirjoittamista. Suhde soittimeen on jo niin idiomaattinen, että siinä on riskinsä, ja olenkin sen tiedostanut. Vuoden 2008 jälkeen olen kirjoittanut 28 teosta, joista vain 5 , Somber mukaan lukien, on soolopianolle!

Kirjoitin Somberin päiväkirjanomaisesti kesällä 2017, eli kappale seurasi minua keikkamatkoillani. Sitä on kirjoitettu Viipurissa, Virolahdella, Tampereella, Simossa, Lieksassa, Lohjalla, Helsingissä ja lukemattomissa junissa, busseissa ja henkilöautoissa. Sävy on elokuisen haikea, kuten aika usein teoksissani. Nopea välijakso on sukua ensimmäiselle pianosonaatilleni, ja siinä kuulee rakkauteni jazziin. Somberia leimaavat monet temponvaihdokset ja sisäinen levottomuus. Minusta se on jopa synkkä, siitä nimi Somber.”

– Tuomas Turriago, säveltäjä

Ilari Laakso: Häivä

“Häivän alaotsake ”La Traza, una impresión en la Plaza del Catedral” vie ajatukset Espanjaan, tässä tapauksessa tietylle katedraaliaukiolle Cádizin satamakaupungissa Lounais-Espanjassa. Tämän pidemmälle musiikkia ei voi paikantaa, ei fyysisesti eikä psyykkisesti. Niin tai – avoin ollakseni – teoksen nimi oli kyllä pitkään Sinipukuinen nainen…”

– Ilari Laakso, säveltäjä

Matilda Seppälä: Inner

“Inner pianolle ja elektroniikalle kaivautuu suoraan taikalaatikon sydämeen etsien, vahvistaen ja laajentaen pianon sisäisiä sointeja. Elektroniikkaosuus on toteutettu osittain äänittämällä preparoitua pianoa (sekä hillitysti muuta materiaalia) ja prosessoimalla äänitteitä, osittain taas prosessoimalla livenä soitettavan pianon ääntä. Pianisti Ville Hautakangas soittaa kirjoitetun solistiosuuden kontrolloiden samalla myös äänitteiden ja efektien laukaisemista ylimääräisellä pedaalilla, aivan kuin se olisi vain yksi pianon ominaisuuksia lisäävä pedaali muiden joukossa.”

– Matilda Seppälä, säveltäjä

Cecilia Damström: Epitaph

“Epitaph pianolle on sävelletty Ville Hautakankaalle ja omistettu yhteisen ystävämme Jouni Kaipaisen muistolle. Jouni oli erityisen positiivinen ja älykäs persoona – jos sinulla oli kunnia tavata hänet ja puhua hänen kanssaan et pysty sitä unohtamaan. Hän oli nopea kuin salama ja hänen laajaa tietämystään musiikista ja lähes kaikista muista elämänaloista ei voinut kuin ihailla. Mutta Jouni ei ikinä ollut ylimielinen vaan pikemmin päinvastoin. Hän kannusti sekä nuoria aloittelevia muusikoita ja säveltäjiä, kuten myös kollegoitaan aina sydämellisesti. Hänen poismenonsa juuri ennen omaa syntymäpäivänsä tuli minulle suurena järkytyksenä – omissa silmissäni kuolematon Jouni oli yhtäkkiä poissa. Häntä ei ainoastaan muisteta tärkeänä esikuvana ja tienraivaajana suomalaisessa kulttuurielämässä, vaan myös isolle joukolle ihmisiä ennen kaikkea ystävänä.”

– Cecilia Damström, säveltäjä

Tekijät

Cecilia Damström

Kyky pystyä ajattelemaan ja tuntemaan on mikä erottaa meidät ihmisiä kaikista muista lajeista maan päällä. Tätä säveltäjä Cecilia Damström (1988) tavoittelee musiikissaan, saada kuuntelijaa ajattelmaan ja tuntemaan.

Helsinkiläinen Damström on kotoisin monikielisestä perheestä ja leikkiikin mielellään sävellyksissään kielillä ja monikielisyydellä. Klassisen pianistin koulutus taustanaan ja teatteri yhtenä tärkeänä harrastuksena, on luonnollista että harmonia, suunta, musiikillinen dramaama ja ekspressiivisuus ovat läsnä hänen musiikissaan.

Hän viimeistelee maisteriopintojaan Malmö Musikhögskolanissa Luca Fransesconin johdolla, valmistuttuaan 2014 Tampereen ammattikorkeakoulusta Hannu Pohjannoron luokalta. Hänen teoksiaan on palkittu useissa sekä kansallisissa että kansaivälisissä sävellyskilpailuissa ja hänen musiikkiaan on esitetty ympäri Eurooppaa. Hän toimii residenssisäveltäjänä Kokonainen Festivaalilla. Cecilian on työskennellyt tilausteosten parissa vuodesta 2014 alkaen ja hänen musiikkia ovat esittäneet mm. Jyväskylä Sinfonia. Suomen Kulttuurirahasto sekä Svenska Kulturfonden ovat tukeneet hänen opintojaan ja taiteellista työskentelyään.

Ilari Laakso

Ilari Laakson tähänastinen tuotanto muodostuu pääosin sooloteoksista, lauluista ja kamarimusiikista, mutta myös sellokonsertosta ja orkesteriteoksista kuten Paseo Maritimo, jonka Pirkanmaan Nuoret Sinfonikot kantaesitti Tampere-talossa viime lokakuussa. Seuraava tiedossa oleva kantaesitys on ensi vuoden marraskuussa Roomassa. Tällöin kuullaan Laakson Chrys Salt`in runoihin säveltämä laulusarja Writing These Poems sopraano Pia Freundin ja pianisti Anna Laakson tulkitsemana. Laakson musiikkia on kotimaan lisäksi esitetty Beninissä, Englannissa, Espanjassa, Italiassa, Itävallassa, Tanskassa, Ukrainassa, Unkarissa, Venäjällä ja Virossa. Teoksia on myös levytetty ja taltioitu YLE:n toimesta.

Ilari Laakso sanoo olevansa loputtoman viehättynyt yhden sävelen universumista ja välttävänsä tietoisesti kompleksisuutta. ”Maailma itsessään on riittävän kompleksinen. Säveltäjän tehtävä on tuoda siihen kirkkautta ja selkeyttä – jos se suinkin on mahdollista.”

Matilda Seppälä

Mäntsälässä syntyneen Matilda Seppälän (s. 1993) musiikkiopinnot käynnistyivät 6-vuotiaana Porvoonseudun musiikkiopistossa. Seppälä aloitti sävellysopintonsa 2011 Tampereella opettajanaan Jouni Kaipainen. Sittemmin hän on opiskellut vuoden Riiassa Latvian Musiikkiakatemiassa sekä Sibelius-Akatemiassa Tapio Nevanlinnan sekä Veli-Matti Puumalan oppilaana. Mestarikursseilla tärkeitä opettajia ovat olleet muun muassa Rebecca Saunders, Isabel Mundry, Brian Ferneyhough, Kaija Saariaho, Salvatore Sciarrino, Beat Furrer ja Jukka Tiensuu. Seppälä suorittaa osana musiikin maisterin tutkintoaan elektroakustisen sävellyksen sivuainetta, jossa häntä on opettanut muun muassa Alejandro Montes de Oca.

Seppälän musiikkia ovat esittäneet mm. Uusinta Ensemble, Kaaos Ensemble, Quartetto Prometeo ja Matteo Cesari, Avanti!, Helsingin Kamarikuoro, TampereRaw, NYKY Ensemble, Tampering Ensemble, sinfoniaorkesteri FIAM ja Tapiola Sinfoniettan kamarimuusikot. Hänen orkesteri-, kuoro-, ja kamarimusiikkiteoksensa ovat menestyneet ”in modo di Lutoslawski”-, Peteris Vasks -, sekä Einojuhani Rautavaara -sävellyskilpailuissa. Keväällä 2016 Seppälällä oli jousiorkesteri- ja kamarimusiikkiteoksiin keskittyvä sävellyskonsertti Mäntsälässä. Sävellysopintoja ja -työtä ovat tukeneet Musiikin edistämissäätiö (MES) Suomen Kulttuurirahasto (keskusrahasto, Pirkanmaan maakuntarahasto), Sibelius-Akatemian tukisäätiö sekä Majaoja- ja Pro Musica -säätiöt.

Tuomas Turriago

Säveltäjä, pianisti ja kapellimestari Tuomas Turriago (s. 1979) tunnetaan erityisesti kokeneena kamarimuusikkona, sekä myös kamarimusiikkisäveltäjänä. Hänen työtään kuvastaa paitsi valtava monipuolisuus, niin myös yli lähes kaikkien genrerajojen ulottuva rakkaus musiikkiin. Turriago on yhtä kotonaan soittaessaan Piazzollaa tai elokuvamusiikkia kuin Schubertiakin. Tuomas on luonnollisesti aktiivinen nykymusiikin puolestapuhuja sekä säveltäjänä, pianistina että myös jo 8 vuotta säännöllisesti maineikasta nykymusiikkiensemble TampereRaw:ta johtaneena kapellimestarina. Säveltäjänä hän pyrkii luovimaan eri ismien välissä ja säveltämään soittajaystävällistä musiikkia, silti 1900- ja 2000-luvun trendit tiedostaen.

Yli kaksi vuosikymmentä kestäneen aktiivisen konserttiuransa aikana hän on esiintynyt pianistina mm. Sergei Nakariakovin, Vilmos Szabadin, Antje Weithaasin, Anatoli Melnikovin, Pacho Floresin ja Mari Palon kanssa. Turriago on myös esittänyt pianokvintettoja yhdessä Uusi Helsinki -kvartetin ja Tempera-kvartetin kanssa. Turriago on myös tunnettu soolopianistina ja on esiintynyt lukuisten orkestereiden solistina, Suomessa Tampere Filharmonia, Tampere Raw, Mikkelin Orkesteri ja Jyväskylä Sinfonia.

Tuomas Turriagon 34 teosta käsittävään sävellystuotantoon kuuluu mm satuooppera Prinsessa Papupata (2013–15) jonka libreton on kirjoittanut Susanna Haavisto sekä kamariooppera Claro de Luna (2016) kontratenorille, huilulle, alttoviululle ja pianolle Maritza Nuñezin librettoon (osana Daniel Filippo -kamarioopperatrilogiaa). Kesällä 2007 valmistui Turriagon sovitus Rahmaninovin toisesta sinfoniasta soolopianolle, jonka Tuomas on esittänyt mm. Mäntän Musiikkijuhlilla ja Espoon Pianoviikoilla.

Ville Hautakangas

Ville Hautakangas on toiminut Tampere Filharmonian pianistin tehtävissä vuodesta 2002 alkaen. Tampereen Musiikkiakatemialla Hautakangas on opettanut pianonsoittoa ja säestänyt vuodesta 2007 alkaen. Nykymusiikkiyhtye TampereRaw kiinnitti Hautakankaan vakituiseksi pianistikseen vuonna 2010. Hän on opiskellut Pirkanmaan Ammattikorkeakoulussa sekä Hochschule für Musik ”Hanns Eisler” -musiikkikorkeakoulussa Berliinissä opettajinaan Martti Rautio, Lauri Väinmaa ja Georg Sava. Vuonna 2000 Ville Hautakangas palkittiin II palkinnolla Madetoja -pianokilpailussa Oulussa. Hautakangas harrastaa lisäksi ammattimaista valokuvaamista.

Tutustu koko Kylässä Kaija Saariaho -tapahtumakokonaisuuden ohjelmistoon täällä.

Kylässä Kaija Saariaho -tapahtumakokonaisuutta ovat tukeneet Suomen kulttuurirahaston Pirkanmaan rahasto sekä Kansan Sivistysrahasto. Tapahtuman maksutonta ohjelmaa on tukenut Pirkanmaan Liitto.

Tuotanto Tampere-talo

Lisää Tampere-talossa

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttäjäkokemustasi. Jatkamalla eteenpäin hyväksyt evästeiden käytön. Lue lisää

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Sulje